Uydular vasıtası ile alınan görüntüler
Avrupa Deniz Güvenliği
Ajansı
tarafından
işlenmektedir.
Yapılan
deniz kirliliği
ve kirliliği
yapan gemi tespit edilerek elde edilen bilgiler bir kirlilik raporu haline
getirilmekte ve kirliliğin
gerçekleştiği ülkeye 30 dakika içinde gönderilmektedir.
İhbarlar
Türkiye'de
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın Acil Durum Koordinasyon ve Haberleşme Daire
Başkanlığına gelmektedir. Acil Durum Koordinasyon ve Haberleşme Daire
Başkanlığı bu ihbarlar kapsamında şüpheli gemiyi takip altına almakta ve durum Deniz Çevresi ve Turizmi Daire Başkanlığı'na
iletilmektedir.
Şüpheli gemi ile ilgili tüm bilgiler AIS (Otomatik Tanımlama Sistemi) sistemi ile algılanabilmekte olup geminin adı, IMO numarası, rotası, hızı, gideceği liman, limana varacağı süre gibi bilgiler belirlenebilmektedir.
Ayrıca, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın vereceği talimat doğrultusunda geminin yaptığı
kirlilik Sahil Güvenlik
Komutanlığı botları tarafından yerinde gözlemlenmekte ve gerekli koşullarda numune alınmaktadır.
Gemi ilk yanaştığı
limanda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yetkilileri tarafından denetlenmekte ve yaptığı kirlilik kapsamında idari para cezasına çarptırılmakta ya da Liman Devleti kontrolleri kapsamında tutulmaktadır.
Ulusal mevzuatımıza (2872 sayılı Çevre
Kanunu) göre denizi kirleten gemilere gemi tipi, kirlilik niteliği ve geminin gross tonajına göre ceza
verilebilmektedir.
Uydu görüntüleri radar sinyalleri ile
oluşturulmaktadır. Bu sayede sis, bulut olma durumu gibi
hava koşulları ya da gündüz veya gece olma durumu uydu görüntülerinin alınmasına engel teşkil etmemektedir. Her koşulda ve her saatte kirlilik ve kirlilik kaynağı
olan gemi tespit edilebilmektedir.
Uydu görüntülerinin hangi bölgede hangi
sıklıkta alınabileceği
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
kararına
göre
belirlenmekte olup deniz trafiğinin
yoğun
olduğu
bölgeler
daha sıklıkla incelenebilmektedir. CleanSeaNet
sistemi üzerinden gelen uydu görüntüleri sayesinde olası kirlilik ve potansiyel
kirleticiye ait tespitler Deniz Çevresi ve Turizmi Daire Başkanlığına ulaşmakta ve bilgilendirilen ilgili Liman Başkanlığınca uydu
görüntülerine istinaden söz konusu gemiler MARPOL kapsamında denetlenmektedir. Deniz Çevresi ve Turizmi Daire Başkanlığına iletilen denetleme raporları ihbarda bulunan EMSA üyesi devletin
ilgili otoritesine iletilmektedir.
Türkiye kıyılarında kirlilik yapıp da başka ülke limanlarına giden gemilerin takibi de yapılmaktadır. Bu kapsamda kirlilik yaptığı tespit edilen geminin gittiği ülkelere ihbar yapılmaktadır. Benzer şekilde başka ülkelerde kirlilik yapıp Türkiye'ye gelen gemiler de limanlarımızda denetlenmektedir.
EMSA ile iş birliği
ilk olarak Bükreş Sözleşmesi
(Karadeniz'in Kirliliğe
Karşı Korunması Sözleşmesi)
kapsamında
faaliyetler yürüten Karadeniz Komisyonu tarafından başlatılan MONINFO projesi kapsamında başlamıştır.
MONINFO projesi ile Karadeniz'de gemi
kaynaklı petrol kirliliği
riskinin en aza indirgenmesi konusunda kıyıdaş ülkeler arasında iş birliği
araçları geliştirilmeye çalışılmaktadır. Bu araçlardan en önemlilerinden olan
deniz kirliliğinin
uydular ile izlenmesi hususunda EMSA ile yapılan iş birliği çalışmasıdır.