Tarihin
en düşük tutulma oranı ile Paris MoU Beyaz Listede 1 yılda 7 basamak yükselerek
25. sıraya yükseldik.
Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO)’nun deniz emniyetini ve güvenliğini temin etmekle
yükümlü tuttuğu bayrak devletlerinin görevlerini çeşitli nedenlerle yerine
getirememesi, bu bayrak devletlerinin kendileri adına işlem yapmak üzere
yetkilendirdiği klas kuruluşlarının ticari kaygılar gözetmesi gibi nedenler
sonucunda deniz emniyetindeki eksiklikleri gidermek adına ortaya çıkan liman
devleti kontrolü mekanizmasının dünyada ilk ve en prestijli uygulayıcısı olarak
kabul edilen Paris Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası ( Paris MoU) 1982
yılında yürürlüğe girmiştir.
Paris
MoU kapsamında yabancı bayraklı gemilere yönelik farklı periyotlarda deniz
emniyeti için tehlike teşkil eden standart altı gemilerin elimine edilmesi için
liman devleti denetimleri gerçekleştirilmektedir. Paris MoU kapsamında gerçekleştirilen
denetimlerde başarılı sonuçlar alınarak Paris MoU’nun bayrak devletlerinin son
üç yıldaki denetim-tutulma performanslarını baz alarak iyiden kötüye doğru
beyaz-gri-kara olarak sınıflandırarak her yıl yayımladığı listeler arasında
Beyaz Listede yer almak hedefi Bakanlığımızca uzunca bir süredir
benimsenmektedir.
Türk
Bayrağı olarak Beyaz Listede yer almayı başarmak, Türk denizciliğine ekonomik
açıdan önemli avantajlar getirmesinin yanı sıra ülkemiz açısından da ciddi bir
prestij kaynağıdır.
Paris
MoU’nun her yıl düzenli olarak yayımladığı listelerde Türk Bayrağının yer
aldığı pozisyon incelendiğinde dikkat çekici bir gelişim göze çarpmaktadır.
Paris MoU kapsamında gerçekleştirilen denetim istatistiklerinin yer aldığı ilk
yıllık rapor olan 1997 yılına ait raporda yayımlanan verilere göre Paris MoU
kapsamında gerçekleşen tüm denetimlerdeki tutulma oranı %9,66 iken Türk
Bayrağının bu bölgedeki denetimleri sonucunda gerçekleşen tutulma oranı %24,29
olmuştur. 1999 yılından itibaren Paris MoU tarafından düzenli olarak duyurulan
beyaz-gri-kara bayrak devletleri uygulamasında ise 1999 yılında Türk Bayrağı,
kendi içerisinde dört sınıfa ayrılan kara listenin en riskli bayrakları
arasında olarak listede kendisine yer bulmuş; gri listeye yükseldiği 2006 yılına
kadar oldukça yüksek tutulma oranları ile kara listede yer almaya devam
etmiştir. Sonrasında, Türk Bayraklı gemilerimize yönelik gerçekleştirilen sıkı
kontroller meyvesini vererek Türk Bayrağı, 2008 yılında beyaz listeye
geçmiştir.
Alınan
önlemler ve uygulamaya geçirilen talimatlar sonucunda ve sahada görev yapan
uzman personelin katkılarıyla Türk Bayraklı gemilerimizin denetim
performansları düzenli olarak artış sağlayarak tutulma oranlarımız, 2018
yılından itibaren Paris MoU genel tutulma oranının altında seyretmektedir.
2019
yılında ise, Paris MoU kapsamında Türk Bayraklı gemilere yönelik
gerçekleştirilen denetimlerde tarihin en düşük tutulma oranı olan %1,59’luk
tutulma oranı ile çok önemli bir başarı yakalanmış olup Paris MoU beyaz listede
1 yılda 7 basamak yükselerek 25 inci sıraya yükseldik.
Alınan önlemler ve uygulamalar sayesinde, Türk Bayrağı taşıyan gemilerin IMO’nun getirdiği standartları sağlaması, bu gemilerin denizde seyir emniyeti ile can, mal, deniz ve çevre güvenliğini tehlikeye atmaması adına önlemler Bakanlığımızca alınarak Türk Bayrağı taşıyan gemilerin belirli standartların üstünde kalması sağlanmakta ve bunun sonucunda Paris MoU bayrak devletleri performans başarı sıralamasındaki yerini güçlendirerek sağlamlaştırmaktadır.