DENİZCİLİK ZİRVESİ’NDE YENİ YOL HARİTASI ORTAYA KONDU
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından düzenlenen
Türkiye Denizcilik Zirvesi’nde sektörün paydaşları bir araya geldi!
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı öncülüğünde bu yıl ilk kez
düzenlenen ve bundan sonraki yıllarda gelenekselleşmesi planlanan “Türkiye
Denizcilik Zirvesi”, 1, 2 ve 3 Temmuz 2021 tarihlerinde hibrit bir etkinlik
olarak Tersane İstanbul'da gerçekleştirildi. Açılış oturumunda, Ulaştırma ve
Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, İstanbul Valisi Ali Yerlikaya ve
Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) Genel Sekreteri Kitack Lim’in açılış
konuşmaları gerçekleştirdiği etkinlikte, kamu, sivil toplum, akademi ve iş
dünyası başta olmak üzere denizcilik sektöründeki tüm paydaşlar bir araya
geldi.
-Ana tema Mavi Vatan’ın gücü ve potansiyeli
Denizcilik ve Kabotaj Bayramı kutlamaları ile başlayan
Türkiye Denizcilik Zirvesinde, Mavi Vatan’ın mevcut gücü ve potansiyeli,
denizcilik ve lojistikteki geleceğe dönük yüksek büyüme potansiyeli vadeden
alanlar ve sektörün bu büyümeden elde edeceği avantajlar ele alındı. Üç günlük
zirve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının vizyonu doğrultusunda kamudan sivil
topluma, akademiden iş dünyasına denizcilik sektörünün tüm paydaşlarını bir
araya getirirken, yerli ve yabancı binlerce katılımcı, çok sayıda oturum,
yuvarlak masa toplantısı, atölyeler, ideathonlar, deneyimsel uygulamalar,
zenginleştirilmiş içerik ve metodolojilerle karşılıklı bilgi alışverişinde
bulunma ve ilişki geliştirme imkanı buldu.
-Alanında uzman kişiler konuşmalar yaptı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, İstanbul
Valisi Ali Yerlikaya ve Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) Genel Sekreteri
Kitack Lim zirvenin ilk gününde açılış oturumunda konuşmalar gerçekleştirdi.
“Denizcilikte Ticaret” oturumunda, gazeteci Hakan Çelik’in moderatörlüğünde MSC
Türkiye CEO’su Hasan Piroğlu, Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma
Konferansı (UNCTAD) Ticaret Lojistik Şubesi Başkanı Jan Hoffmann, TÜRKLİM
Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hakan Genç, Global Yatırım Holding Yönetim Kurulu
Başkanı Mehmet Kutman ve İMEAK Deniz Ticaret Odası Başkanı, TOBB Başkan
Yardımcısı Tamer Kıran, deniz ticaretini bütünsel olarak ele alarak kendi perspektiflerinden
sektördeki son gelişmeleri masaya yatırdı. Katılımcılar, “Pandeminin denizcilik
sektörü üzerindeki etkisi”, “Türkiye’nin denizcilikteki konumu” ve “Sektör
ticaretinin büyümesi için atılması gereken adımlar” çerçevesinde yaşanan
gelişmeleri aktardı. Strathclyde Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanı
Prof. Dr. Atilla İncecik, “Küresel Denizcilik Teknolojisi, Trendleri, İtici
Güçler ve Zorluklar” başlıklı konuşmasıyla sektöre yönelik kritik teknolojik
gelişmeleri paylaşırken, Prof. Dr. İlber Ortaylı da “Türk Boğazları Tarihi”
başlıklı konuşmasıyla boğazların deniz ticaretindeki rolünü, yazar İskender
Pala ise, “Türk Denizciliğinde Üç Zirve” başlıklı konuşmasında denizcilik
tarihinin üç öncü ismi Çaka Bey, Piyale Paşa ve Barbaros Hayrettin Paşa’nın
hikayelerini anlattı.
-Rekabetin yeni ekosistemi ele alındı
Zirvenin ikinci gününde dört oturum yapıldı.
Inbusiness Genel Yayın Yönetmeni Hülya Güler moderatörlüğünde gerçekleşen,
“Bugünden Yarına Denizcilik Rotası” başlıklı ilk oturumda, “Mavi Vatan” tüm
boyutlarıyla ele alındı. Oturumda, Sanmar Deniz Yönetim Kurulu Başkan Vekili
Ali Gürün, Botaş Genel Müdür Yardımcısı Talha Pamukçu, Güngen Denizcilik ve
Ticaret A.Ş Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Sait Güngen, Karadeniz Teknik
Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ersan Başar ve AAB Denizcilik Genel Müdürü
Ünal Baylan, denizciliğin dününe, bugününe ve yarınına dair geniş bir
perspektif çizdi. “Dönüşüm Söyleşileri”nde ise her daim hayatın odak noktasında
olan “dönüşüm” kavramı, içinde bulunduğumuz bilgi toplumu ile birlikte farklı
boyutlarıyla değerlendirildi. Oturumda, Deniz Temiz Derneği/ TURMEPA Yönetim
Kurulu Başkanı Şadan Kaptanoğlu ile “Denizciliğin Ekolojik Dönüşümü” söyleşisi
gerçekleştirildi.
- Kanal İstanbul tüm detaylarıyla konuşuldu
“Kanal İstanbul Türkyolu” oturumunda, Kanal İstanbul projesi
tüm detaylarıyla konuşuldu. Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Şehir Yönetim
Uzmanı Prof. Dr. Recep Bozdoğan moderatörlüğünde gerçekleşen oturumda,
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Dr. Yalçın
Eyigün, TÜBA Asli Üyesi, İTÜ Öğretim Görevlisi Prof. Dr. İzzet Öztürk ve Türk
P&I Genel Müdürü Ufuk Teker, projeyle ilgili bilimsel değerlendirmelerde
bulundu. “Mavi Vatan Stratejisi” oturumunda, denizcilikte çevre politikaların
yeri ve önemi, enerji arzı güvenliği, rekabetin yeni ekosistemi ve bu
faktörlerin denizcilik sanayisine getireceği sonuçlar konuşuldu. Piri Reis
Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Oral Erdoğan moderatörlüğünde gerçekleştirilen
oturuma, Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Adnan Özbal, Dışişleri Bakan
Yardımcısı Yavuz Selim Kıran, Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Selim
Dursun, Çevre ve Şehircilik Bakan Yardımcısı Prof. Dr. Mehmet Emin Birpınar,
Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakan Yardımcısı Dr. Alparslan Bayraktar ile Sanayi ve
Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih Kacır katıldı.
-Dijitalleşmenin denizcilik sektörüne yansımaları
Üçüncü günde ise üç oturum düzenlendi. Yıldız Teknik
Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Tamer Yılmaz, “Bilginin Türbülansı” başlıklı
konuşmasında günümüz dünyasında bilginin üretilmesi, kullanılması ve
aktarılmasına ilişkin her noktada yaşanan önemli değişimlere dikkat çekerken,
TBA Group Kurucusu Yvo Saanen ise, “Denizcilikte Dijital Çağ” başlığı altında
gemi trafiği, rota kontrol ve denetim gibi alanlarda gelişen teknolojik
sistemleri anlattı. “Denizcilikte Dijitalleşme” oturumunda, konuşmacıların
perspektifinden dijitalleşmenin denizcilik sektöründeki yansımaları ele alındı.
Gazeteci - Yazar Hakan Güldağ moderatörlüğünde gerçekleşen oturuma, Türk Loydu
Yönetim Kurulu Başkanı Cem Melikoğlu, HAVELSAN Genel Müdürü Dr. Mehmet Akif
Nacar, UAB Eski Müsteşarı V. Navis Danışmanlık Genel Müdürü Dr. Özkan Poyraz,
Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Durmuş Ünüvar ve YILPORT Operasyon Başkanı Ian James
katıldı.
-Bilgilendirici etkinlikler yapıldı
Zirvede, oturumlar dışında birçok etkinlik ve atölye
gerçekleştirildi. Zirvenin ilk gününde etkinlik sonunda Denizcilik ve Kabotaj
Bayramı kutlamaları kapsamında Sarıyer’den başlayan ve Beşiktaş sahilde son
bulan görkemli bir “Fener Alayı” geçişi gerçekleştirildi. Fener Alayı’nın
ardından, Beşiktaş’ta bulunan Barbaros Hayrettin Paşa’nın türbesinde ve sahilde
ışık gösterisi düzenlendi. Çocukların denizciliğe ilgisini artırmak için
“Denizi Tanıyalım” ve “Denizcilik Bağları Atölyesi” ilgi çeken atölye
etkinliklerinden birkaçı oldu. Ayrıca, denizcilik deneyimi yaşamak isteyenlerde
360 derece LED ile donatılmış tünel ile denizcilik tarihini yaşama imkanı
buldu.
Zirvenin ikinci gününde konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakan
Yardımcısı Selim Dursun konuşmada, Mavi Vatan’ın stratejik konumundan
bahsederken, Kanal İstanbul’un önemini anlattı.
Çevre ve Şehircilik Bakan Yardımcısı Prof. Dr. Mehmet
Emin Birpınar ise zirvede yaptığı konuşmada, Kanal İstanbul’un bir fantezi
projesi olmadığını, İstanbul’da yaşayan 20 milyon nüfusun sağlığını koruma
projesi olduğunu vurgularken,Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakan Yardımcısı Dr.
Alparslan Bayraktar da, “Kanal İstanbul dünyanın enerji güvenliği için
fevkalade önemli bir projedir” dedi.
Dışişleri Bakan Yardımcısı Yavuz Selim Kıran ise
konuşmasında,” Montrö Sözleşmesinin geçerli olduğu Boğazlar son derece net bir
şekilde ifade edilmiştir. Kanal İstanbul bu kapsamın dışındadır” ifadesini
kullandı.
Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih
Kacır da Türkiye’nin denizlerde daha da güçlü olması adına Milli Teknoloji
Hamlesi’nin katkılarını anlattı.
-Kapanışı Bakan Karaismailoğlu gerçekleştirdi
Zirvenin son günün Bakan Karaismailoğlu bir kapanış
konuşması gerçekleştirdi. Karaismailoğlu, Kanal İstanbul’u anlattığı oturumda
sektör paydaşlarının bir araya geldiği ve son derece verimli geçen zirvenin
gelenekselleşerek her yıl Kabotaj Bayramı’nda düzenli olarak yapılmaya devam
edileceğini belirtti.
Zirvenin gerçekleştiği Tersane İstanbul’un kent için
çok kıymetli bir proje olduğuna ve önümüzdeki yıl tamamlanarak İstanbul’a değer
katacağına dikkat çeken Bakan Karaismailoğlu, “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı,
gelişen ihtiyaçlara hazırlıklı olmak zorunda. Bu sadece denizler için değil
kara, hava, tren yolu anlamında hazırlıklı olmak şart. Çünkü, hareketlilik ve
teknoloji gelişiyor. Bu nedenle 5-10 yıllık master planlarınız olmak zorunda.
Ülkemizde son yıllarda çok büyük projeler gerçekleşti. Planlamaları yapıldı,
ihtiyaçlara bakıldı ve önemli işler yapıldı. Karayoluna büyük ağırlık verildi.
Havayolundaki eksiklikler tamamlandı ve ‘hava yolu halkın yolu’ oldu. Raylı
sisteme yönelik de ciddi yatırımlar yapıldı. Denizcilik de çok önemli. Çünkü
ihracatın bel kemiği denizcilik” ifadelerini kullandı.
-"Kanal İstanbul kendisini 12 yılda finanse
edecek"
Kanal İstanbul’un, dünyanın vizyon projelerinden biri
olduğuna vurgu yapan Karaismailoğlu, dünyanın en büyük 10 ekonomisi olmayı
hedefleyen Türkiye’nin zaten gerçekleştirdiği ulaştırma ve altyapı projeleriyle
küresel ticarete yön verir konumda olduğunu bildirdi. Kanal İstanbul gibi kanal
projelerinin dünyanın birçok yerinde yapıldığını, özellikle Doğu Avrupa’da
ihtiyaçtan doğan kanal projelerinin hayata geçirildiğini kaydeden
Karaismailoğlu, “Lojistik koridorları hızlandırmak için kanallar yapılıyor.
Dünya ticaretinin yüzde 90’ı denizlerde geçiyor. Bu nedenle deniz ticaretine
önem verip alternatifler sunmak zorundasınız. Kanal İstanbul projesi için beş
tane güzergah tespit edildi ve bunlar arasından en uygun olan seçildi. Çevreci
bir proje tasarlandı. Kanal İstanbul yatırımından sonra gemi geçişlerinden
ciddi gelir sağlanacak. Ayrıca, Karadeniz’de önemli liman yatırımları da
olacak. Projenin 12 yılda kendi kendini finanse edeceğini düşünüyoruz” dedi.
-"Kanal İstanbul’un depremle ilgisi yok"
Kanal İstanbul’un, depremi tetikleyen bir yanı
olmadığının da altını çizen Karaismailoğlu, projenin derinliğinin 20.75 metre
olduğunu anlatarak, “Vezneciler’deki metro çalışmasının derinliği ise 60 metre,
o zaman metro da yapmayalım. Zaten bu işin uzmanları, bilim adamları bu konuyla
ilgili noktayı koydular. Kanal İstanbul projesinin bu konuyla ilgili herhangi
bir olumsuz durumu yok. Kanal İstanbul ile alakalı sorulacak her sorunun cevabı
var. Çünkü projenin en başından beri bu konuyla ilişkili tüm sektörlerin
uzmanları her açıdan derinlemesine çalışmalar yaptı. Ayrıca, savunmamız
açısından ve Montrö açısından da bir sorun oluşturmuyor” şeklinde konuştu.
-“2030 yılına hazırlıklı olmalıyız”
Denizcilik konusunda dünyadaki hareketleri takip etmek
gerektiğini işaret eden Karaismailoğlu, “Dünya’da Çin’den Avrupa’ya yıllık 710
milyar dolarlık bir ticaret hacmi var. Ülkemiz Çin ile Avrupa arasında
Avrasya’nın merkezinde. Coğrafi konumumuzun avantajlarını mutlaka fırsata
çevirmemiz ve lojistik planlayıcı olmamız gerekiyor” açıklamasında bulundu.
Bugün, dünyadaki ticaret hacminin 12 milyar ton olduğunu ve
bunun 1.7 milyar tonunun Karadeniz’de dolaştığını anımsatan Bakan
Karaismailoğlu, şu ifadeleri kullandı:
“2030 yılında bu rakamların iki katına çıkması bekleniyor.
Yani dünyada 25 milyar ton, Karadeniz’de ise 3.5 milyar tona çıkacağı öngörülüyor.
Şu anda Karadeniz ticaret gölünün tek çıkışı İstanbul Boğazı. Bugün bile burada
yaşadığımız çok ciddi sorunlar, tehlikeler var. O nedenle 2030 yılına
hazırlıklı olmamız lazım.”
Zirve, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun sektöre, zirveye ve Kanal İstanbul’a ilişkin değerlendirmelerini gerçekleştirmesinin ardından sona erdi.